Wednesday, August 4, 2010

ADAB DAN AKHLAK ISLAMIAH.

ADAB BERGAUL DENGAN KELUARGA

(a) 1. Siapakah ahli keluarga ?.

2. Senaraikan empat adab bergaul dengan keluarga.

3. Nyatakan kebaikan menjaga adab bergaul dengan keluarga.

4. Jelaskan amalan-amalan yang menyalahi adab bergaul dengan keluarga.

(b) 1. Terangkan akibat tidak menjaga adab berkeluarga terhadap diri ?


2. Terangkan akibat tidak menjaga adab berkeluarga terhadap masyarakat.

3. Jelaskan kemungkinan yang akan terjadi sekiranya anggota keluarga sentiasa berpecah belah.

4. Terangkan faktor-faktor berlaku salah faham dalam hubungan kekeluargaan.

5. Pada pendapat anda, mengapakah berleku kejadian sumbang mahram dalam masyarakat Islam.

6. Terangkan dua batas pergaulan yang perlu dijaga ketika bersama dengan keluarga.

7. Kemukakan dua sebab seseorang anak gadis dikehendaki menjaga adabnya ketika bergaul dengan keluarga.


ADAB BERGURU


1. Siapakah guru ?.
2. Terangkan cara-cara beradab dengan guru.
3. Senaraikan tiga perbezaan antara pelajar beradab dengan relajar tidak beradab.
4. Jelaskan usaha-usaha yang wajar dilakukan untuk mengenang jasa guru.
5. Terangkan hikmah menghormati guru.
6. Huraikan akibat derhaka kepada guru.




ADAB MENJAGA HARTA SEKOLAH

1. Sebagai pelajar nyatakan cara-cara menjaga harta benda sekolah
2. Jelaskan faedah menjaga harta benda sekolah.
3. Terangkan akibat tidak menjaga harta benda sekolah.
4.Kemukakan dua cadangan bagi menangani sikap pelajar yang suka merosakkan harta benda sekolah.
5. Nyatakan sebab masih terdapat buku-buku pinjaman yang koyak dan rosak.

SIRAH NABAWIYAH.

Masyarakat Arab Sebelum dan Selepas Islam.

1. Nyatakan keadaan masyarakat Arab Jahiliah sebelum Islam.
2. Senaraikan empat kepercayaan masyarakat Arab Jahiliah sebelum Islam.
3. Bezakan masyarakat Hadhari dan masyakarat Badwi.
4. Jelaskan perubahan yang dibawa oleh Islam terhadap kehidupan masyarakat
jahiliyyah.

Riwayat Hidup Rasulullah SAW.

1. Bilakah Rasulullah SAW dilahirkan?
2. Mengapakah tahun tersebut dinamakan Tahun Gajah?
3. Apakah pekerjaan Rasulullah SAW semasa kecil?
4. Jelaskan dua hikmah di sebalik pekerjaan mengembala kambing.
5. Mengapakah Rasulullah SAW digelar al-Amin?
6. Nyatakan empat sifat terpuji Rasulullah SAW yang perlu dicontohi untuk
menjadi anak yang bertanggungjawab .

Saidatina Khadijah bt Khuwailid ra.

1. Terangkan dengan ringkas riwayat hidup Saidatina Khadijah binti Khuwailid
2. Jelaskan dua sifat peribadi saidatina Khadijah.
3. Jelaskan dua sumbangan Saidatina Khadijah binti Khuwailid dalam membantu
menegakkan perjuangan Rasulullah SAW.
4. Nyatakan dua faedah mencontohi sifat mulia saidatina Khadijah.

Sumaiyah Ummu Amar bin Yaasir.

1. Senaraikan riwayat hidup Sumaiyah.
2. Terangkan sumbangan dan pengorbanan Sumaiyah.
3. Siapakah yang membunuh keluarga Yaasir?
4. Jelaskan tiga iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa keluarga Sumaiyah.

Bilal bin Rabah.

1. Nyatakan dengan ringkas riwayat hidup Bilal bin Rabah.
2. Nyatakan dua bentuk penyeksaan yang dihadapi oleh Bilal bin Rabah.
3. Apakah sikap Bilal ketika menerima seksaan?
4. Berikan tiga teladan yang dapat dicontohi daripada sikap yang ditunjukkan oleh Bilal bin Rabah di dalam menegakkan Islam.

Tuesday, August 3, 2010

Ibadah

KEWAJIPAN HAJI DAN UMRAH

BAHAGIAN A


1. Antara berikut yang manakah perkara rukun haji?
A. Tawaf
B. Bercukur
C. Niat ihram di miqat
D. Wukuf di Padang Arafah

2. Hikmah disyariatkan upah haji ialah
A. melahirkan kesyukuran dengan nikmat harta dan kesihatan
B. memberi peluang kepada anak atau keluarga berbakti
C. meneguhkan hubungan persaudaraan umat Islam
D. meningkatkan keimanan


3.

• Sebagai simbol membersihkan diri daripada segala sifat tercela
• Menghapuskan dosa

Pernyataan di atas ialah hikmat
A. Saie
B. Tertib
C. Tawaf
D. Bercukur

4.______________ ialah sempadan tempat atau masa yang ditentukan untuk berniat
ihram haji atau umrah.

5. Para jemaah haji atau umrah ditegah melakukan perkara ____________________
setelah berniat ihram.

6.
Perkara Wajib


A. Bermalam di muzdhalifah
B. Bermalam di mina
C. Berniat Ihram di Miqat
D. _____________


D dalam rajah di atas ialah ______________________


7.
Perkara yang dilarang ketika Ihram

E.______________
F. memotong
G. Memakai wangian
H._______________



BAHAGIAN B

1. Nyatakan perbezaan antara rukun haji dan wajib haji.

2. Senaraikan perkara wajib haji satu-persatu.

3. Jelaskan maksud miqat haji serta jenis-jenisnya.

4. Melontar Jamrah al-Aqabqh adalah pada hari kesepuluh Zulhijjah dengan
niat kerana Allah SWT.

Nyatakan dua daripada syarat-syarat sah melontar.

5. Di manakah jemaah haji Malaysia perlu berniat ihram haji sekiranya ,

i. Penerbangan terus ke Madinah
ii. Penerbangan ke Jeddah

SIRAH DAN TAMADUN ISLAM

21) Piagam Madinah

a. Apakah maksud Piagam Madinah ?

b. Jelaskan peristiwa yang berlaku sebelum penggubalan Piagam
Madinah

c. Senaraikan isi-isi kandungan Piagam Madinah.

d. Terangkan kesan Piagam Madinah.

e. Jelaskan hikmah di sebalik pembentukan Piagam Madinah.

f.Nyatakan kepentingan peraturan dalam kehidupan manusia

g. Nyatakan akibat tidak mematuhi peraturan



22) Perjanjian Hudaibiah

a. Nyatakan maksud Perjanjian Hudaibiah

b. Bilakah tarikh Perjanjian Hudaibiah ditandatangani dan mengapa
dinamakan demikian ?

c. Terangkan sebab-sebab yang membawa kepada Perjanjian
Hudaibiah

d. Senaraikan tiga isi kandungan Perjanjian Hudaibiah

e. Kemukakan tiga hikmah Perjanjian Hudaibiah

f. Nyatakan persiapan Rasulullah SAW semasa mengerjakan umrah

g. Jelaskan tiga tindakan susulan yang dibuat selepas Perjanjian Hudaibiah






23) Pembukaan Kota Mekah

a. Tuliskan tarikh berlaku Pembukaan Kota Mekah

b. Nyatakan sebab dinamakan Pembukaan Kota Mekah

c. Nyatakan strategi Rasulullah SAW semasa Pembukaan Kota Mekah

d. Senaraikan langkah-langkah Rasulullah SAW selepas berjaya menawan Kota Mekah

e. Terangkan faktor-raktor yang membawa kepada kejayaan Pembukaan Kota Mekah

f. Senaraikan tiga kesan Pembukaan Kota Mekah

g. Pembukaan Kota Mekah menjadi bukti bahawa Islam adalah agama
yang harmoni. Bincangkan pernyataan di atas.

Ibadah

16) Solat sunat aidil-fitri dan solat sunat aidil-adha

a. Nyatakan maksud solat sunat aidil-fitri dan solat sunat aidil-adha

b. Senaraikan amalan-amalan yang boleh dilakukan sebelum
menunaikan solat sunat aidil-fitri dan solat sunat aidil-adha

c. Terangkan bilangan takbir dan tasbih ketika menunaikan solat sunat
aidil-fitri dan solat sunat aidil-adha


d. Kemukakan perbezaan antara solat sunat hari raya dengan solat
Jumaat

e. Terangkan hikmah solat hari raya

f. Senaraikan kepentingan takbir raya


19) Zakat harta

a. Nyatakan pengertian zakat harta

b. Kemukakan perbezaan antara zakat, sedekah dan cukai

c. Senaraikan syarat-syarat wajib zakat harta

d. Nyatakan jenis-jenis harta yang diwajibkan zakat

e. Terangkan hikmah mengeluarkan zakat harta

f. Senaraikan lapan asnaf penerima zakat

g. Kemukakan hikmah penetapan asnaf penerima zakat

h. Jelaskan peranan Pusat Pungutan Zakat

i. Tuliskan dua cadangan untuk meningkatkan kesedaran umat Islam mengenai kepentingan mengeluarkan zakat

Akidah

6) Sifat-sifat Rasul

a. Senaraikan sifat-sifat wajib bagi Rasul

b. Senaraikan sifat-sifat mustahil bagi Rasul

c. Nyatakan sifat yang harus bagi Rasul

d. Terangkan kepentingan mencontohi sifat-sifat wajib bagi Rasul



7) Kesan beriman kepada Rasul

a. Nyatakan kesan beriman kepada rasul terhadap individu, keluarga, masyarakat dan negara

b. Jelaskan sebab manusia perlu mencontohi para Rasul

c. Terangkan akibat menolak sunnah Rasul terhadap individu, keluarga dan masyarakat dan negara

d. Kemukakan implikasi yang menimpa pelajar yang berakhlak buruk



8) Ismatur-Rasul

a. Nyatakan pengertian ismatur-Rasul

b. Terangkan hikmah Rasul bersifat maksum

c. Senaraikan sebab-sebab rasul dilantik di kalangan manusia

d. Berikan pengertian mukjizat

e. Senaraikan jenis-jenis mukjizat beserta contoh

f. Jelaskan tujuan Allah mengurniakan mukjizat kepada Rasul

g. Senaraikan contoh-contoh mukjizat nabi-nabi berikut:
- Nabi Ibrahim, Nabi Salleh, Nabi Musa, Nabi Isa, Nabi Sulaiman,
Nabi Yunus & Nabi Muhammad


10) Dosa jambatan ke neraka

a. Apakah maksud dosa ?

b. Senaraikan pembahagian dosa beserta contohnya

c. Terangkan cara-cara untuk menghapuskan dosa

d. Kemukakan dua perbezaan antara dosa dan pahala

e. Senaraikan nama-nama lain bagi dosa sebagaimana yang dinyatakan
dalam al-Quran.


11) Al-Hisab perhitungan yang adil

a. Nyatakan pengertian al-Hisab

b. Kemukakan proses pelaksanaan al-Hisab

c. Senaraikan kepentingan beriman dengan al-Hisab dalam kehidupan

d. Terangkan hikmah al-hisab

e. Nyatakan amalan pertama yang akan dihisab oleh Allah pada hari akhirat.


12) Al-Mizan neraca keadilan

a. Berikan pengertian al-Mizan

b. Senaraikan kepentingan manusia beriman dengan al-Mizan

c. Kemukakan perbezaan antara al-Mizan dengan al-Hisab

d. Terangkan hikmah beriman dengan al-Mizan

e. Jelaskan dua perbezaan antara al-Mizan di akhirat dengan
pertimbangan di dunia.



13) Titian al-Sirat

a. Nyatakan pengertian al-Sirat

b. Senaraikan kepentingan beriman dengan al-Sirat

c. Ceritakan keadaan manusia ketika melalui titian al-Sirat

d. Terangkan hikmah beriman kepada al-Sirat

e. Kemukakan usaha-usaha yang boleh dilakukan supaya berjaya
melintasi titian al-Sirat


14) Kesan beriman kepada hari akhirat

a. Nyatakan kesan beriman kepada hari akhirat terhadap individu,
keluarga dan masyarakat

b. Senaraikan ciri-ciri orang yang beriman kepada hari akhirat

c. Kemukakan langkah-langkah untuk meningkatkan keimanan kepada
Allah.


15) Beriman kepada Qada’ Dan Qadar

a. Nyatakan maksud Qada’ dan Qadar

b. Senaraikan jenis-jenis Qada’ serta maksudnya

c. Nyatakan pengertian ikhtiar, tawakkal dan af’alul-ibad

d. Senaraikan hikmah tawakkal dalam kehidupan manusia

e. Jelaskan hikmah beriman kepada Qada’ dan Qadar

f. Huraikan bentuk-bentuk salah faham terhadap Qada’ dan Qadar

g. Kemukakan hujah untuk menolak fahaman yang salah tentang Qada’
dan Qadar.

Tokoh ( Imam Al-Ghazali)

IMAM AL-GHAZALI:

BAHAGIAN A

Tandakan jawapan yang betul.

1 Apakah faktor yang menarik perhatian para pelajar, ulama dan ahli politik
untuk menghadiri kelas pengajian Imam Al-Ghazali.

A. Ketinggian ilmunya
B. Ketampanan wajahnya
C. Kemasyhuran namanya
D. Kecekapannya dalam berpidato

2 Di manakah Imam al-Ghazali r.h.mempelajari ilmu fekah, ilmu kalam dan ilmu
falsafah?

i. Jurjan iii. Madinah
ii. Mekah iv. Naisabur

A. i dan ii C. i dan iv
B. ii dan iii D. iii dn iv

3 Yang berikut adalah hasil karya Imam Al-Ghazali, kecuali…
A. A-lWajiz
B. Al-Musnad
C. Ihya Ulumuddin
D. Tuhafat Al-Falsafah

Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul.

4 Abu Hamad Muhammad b. Muhammad b. Ahmad Al-Ghazali At –Tusi ialah nama
kepada ______________

5 Imam Al-Ghazali digelar ______________ kerana kecekapan, kemasyhuran dan
kehebatannya membela agama Islam.

6 Sumbangan Imam al-Ghazali yang terbesar ialah mendokong fahaman yang dikenali
sebagai mazhab ______________

7 Kitab karangan Imam Al-Ghazali yang termasyhur ialah _____________

8 Imam Al-Ghazali pernah menjadi pensyarah kanan di ________________ di Baghdad.



BAHAGIAN B


1. Imam Al-Ghazali merupakan salah seorang tokoh Islam yang terkemuka dan
terkenal di seluruh dunia Islam.

a). Nyatakan sifat-sifat peribadi beliau yang boleh dicontohi oleh pelajar
untuk berjaya di dunia dan di akhirat.(4markah)

b) Senaraikan dua jawatan yang pernah disandang oleh beliau.(2markah)


c) Terangkan dua sumbangan beliau kepada tamadun Islam.(4markah)

Tokoh (Imam Malik)

IMAM MALIK RAHIMAHULLAH:

BAHAGIAN A

1. Manakah yang berikut tidak menerangkan sifat peribadi Imam Malik …
i. Seorang yang pendiam
ii. Tidak suka mengiringi jenazah
iii. Mempunyai pendirian yang teguh
iv. Mempunyai pandangan yang bernas

A. I dan ii C. ii dan iv
B. I dan iii D. iii dn iv

2. Imam Malik merupakan ulama yang terkenal dalam bidang ….
A. Ilmu Tafsir
B. Ilmu hadis
C. Ilmu Faraid
D. Ilmu Usuluddin

3. Imam Malik meninggal dunia ketika berusia …
A. 80 tahun
B. 82 tahun
C. 84 tahun
D. 86 tahun

4. Mazhab Maliki telah tersebar luas ke beberapa Negara antaranya …
i. Maghribi iii. Iran
ii. Indonesia iv. Kuwait

A. i dan ii C. i dan iv
B. i dan iii D. iii dn iv


5. “ Orang yang ingin belajar ilmu hendaklah berusaha mencarinya, bukan ilmu
yang datang mencarinya”

Siapakah yang mengemukakan prinsip ilmu di atas :
A. Imam Malik
B. Imam Syafie
C. Imam Abu Hanifah
D. Imam Ahmad b. Hanbal

Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul

6. Malik bin Anas b. Malik b. Amir Al-Harith ialah nama kepada
_________________( Imam Malik)

7. Imam Malik tidak pernah menunggang kuda di Madinah kerana menghormati jasad
____________( Rasulullah SAW) yang terdapat di sana.

8. Imam Malik berguru dengan lebih daripada 900 orang guru yang terdiri
daripada kalangan _______________ (tabi`in) dan tabi` tabi`in.

9. Imam Malik mula menjadi _______________(guru) ketika berusia 17 tahun.


BAHAGIAN B


1 Imam Malik merupakan tokoh ulama yang terkemuka dalam ilmu hadis dan ilmu
fekah.
Namakan kitab karangan beliau yang paling terkenal. (2markah)

2 Terangkan penghormatan Imam Malik terhadap hadis Rasulullah SAW. (4markah)
3 Nyatakan bukti ketegasan Imam Malik (4markah)

Monday, August 2, 2010

Akidah

Ar-Rahman: Allah Maha Pemurah.

a) Nyatakan bukti Allah swt. bersifat dengan sifat Ar-Rahman.
b) Jelaskan kesan beriman dengan sifat Ar-Rahman.
c) Terangkan amalan yang bertentangan dengan sifat Ar-Rahman.
d) Bezakan antara sifat pemurah Allah dengan pemurah manusia.

Ar-Rahim: Allah Maha Penyayang.

a) Apakah pengertian Ar-Rahim.
b) Jelaskan tanda-tanda Allah swt. bersifat Ar-Rahim.
c) Terangkan dua cara yang membuktikan anda mengasihi dan menyayangi sesama manusia.
d) Nyatakan perbezaan antara sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim bagi Allah.

Al-Hakim: Allah Maha Bijaksana.

a) Apakah maksud Al-Hakim?
b) Jelaskan dua tanda Allah swt bersifat Al-Hakim.
c) Nyatakan dua kesan beriman dengan Al-Hakim.
d) Jelaskan amalan yang bercanggah dengan konsep Al-Hakim.

Al-Alim: Allah Maha Mengetahui.
a) Apakah maksud Al-Alim?
b) Terangkan dua kesan beriman dengan al-Alim.
c) Berikan dua perbezaan antara ilmu Allah swt. dengan ilmu manusia:
d) Terangkan dua amalan yang menunjukkan seseorang pelajar itu bersifat dengan sifat yang berlawanan dengan Al-’Alim.

Beriman Dengan Kitab-kitab Suci

a) Al-Quran diturunkan kepada nabi Muhammad saw. melalui tiga peringkat. Nyatakan peringkat-peringkat tersebut.
b) Terangkan tiga hikmah al-Quran diturunkan beransur-ansur selama 23 tahun.
c) Nyatakan rasul-rasul yang mempunyai Kitab dan Suhuf.
d) Jelaskan tiga perbezaan di antara Kitab dengan Suhuf.
e) Kandungan al-Quran adalah lengkap dan menyeluruh, merangkumi aspek kehidupan manusia dunia dan akhirat. Nyatakan tiga perkara yang terkandung di dalam al-Quran.
f) Jelaskan tiga hujah al-Quran sebagai mukjizat kepada nabi Muhammad SAW.
g) Terangkan tiga akibat jika tidak mengikuti ajaran al-Quran.

Ibadah

KONSEP FARDU AIN DAN FARDU KIFAYAH


1. Nyatakan pengertian fardu ain.
2. Jelaskan pengertian fardu kifayah.
3. Nyatakan dua perbezaan antara fardu ain dengan fardu kifayah.
4. Senaraikan dua contoh fardu ain.
5. Nyatakan dua contoh fardu kifayah.
6. Jelaskan dua kepentingan fardu ain kepada individu
7. Terangkan dua kepentingan fardu ain kepada masyarakat.
8. Jelaskan dua kepentingan fardu ain kepada negara.
9. Terangkan dua kesan buruk seseorang yang mengabaikan fardu ain.
10. Nyatakan dua kepentingan fardu kifayah kepada individu.
11. Jelaskan dua kepentingan fardu kifayah kepada masyarakat.
12. Nyatakan dua kepentingan fardu kifayah kepada negara.
13. Terangkan dua akibat mengabaikan fardu kifayah.



KONSEP BERSUCI


1. Jelaskan maksud bersuci.
2. Terangkan dua akibat jika mengabaikan menjaga kebersihan dalam kehidupan.
3. Terangkan dua perbezaan amalan orang yang bersih dengan orang yang pengotor.
4. Jelaskan dua hikmat bersuci.
5. Terangkan bahan-bahan yang boleh digunakan untuk bersuci.




BERSUCI DARIPADA NAJIS

1. Nyatakan maksud najis.
2. Jelaskan bahagian najis satu persatu.
3. Terangkan maksud najis mukhaffafah.
4. Terangkan cara menyucikan najis mukhaffafah.
5. Jelaskan cara untuk menyucikan najis mutawassitah.
6. Terangkan cara untuk menyucikan najis mughallazah.

ISTINJAK

1. Jelaskan maksud istinjak.
2. Terangkan alat-alat yang boleh digunakan untuk istinjak.
3. Terangkan syarat-syarat istinjak dengan benda kesat.
4. Huraikan dua bahan yang haram digunakan untuk beristinjak.
5. Terangkan cara yang paling afdal untuk beristinjak.
6. Jelaskan cara beristinjak dengan benda kesat.
7. Terangkan dua hikmat istinjak.


WUDUK

1. Apakah maksud wuduk ?
2. Bilakah seseorang wajib berwuduk.
3. Senaraikan empat rukun wuduk.
4. Nyatakan dua syarat sah wuduk.
5. Terangkan dua perkara sunat ketika berwuduk.
6. Jelaskan dua perkara makruh ketika berwuduk.
7. Huraikan tiga perkara yang membatalkan wuduk.
8. Jelaskan tiga adab ketika berwuduk.
9. Terangkan tiga hikmat berwuduk.
10. Nyatakan dua kelebihan orang yang sentiasa berwuduk.

MANDI

1. Apakah maksud mandi ?
2. Huraikan bahagian-bahagian mandi.
3. Nyatakan sebab-sebab yang mewajibkan mandi bagi lelaki dan perempuan.
4. Senaraikan tiga sebab yang mewajibkan mandi bagi perempuan sahaja.
5. Terangkan rukun mandi wajib.
6. Jelaskan tiga perkara sunat ketika mandi wajib.
7. Terangkan tiga hikmat mandi wajib.

TAYAMMUM

1. Apakah maksud tayammum ?
2. Jelaskan sebab-sebab yang membolehkan tayammum.
3. Terangkan tiga syarat tayammum.
4. Jelaskan tiga daripada rukun tayammum.
5. Senaraikan dua daripada perkara sunat ketika bertayammum.
6. Terangkan perkara-perkara yang membatalkan tayammum.

SAMAK

1. Apakah maksud samak?
2. Jelaskan alat yang boleh digunakan untuk menyamak berserta contoh.
3. Huraikan cara-cara menyamak kulit binatang.
4. Terangkan tiga faedah menyamak kulit binatang.

HIKMAT BERSUCI

1. Jelaskan tiga hikmat bersuci terhadap individu.
2. Jelaskan dua hikmat bersuci terhadap masyrakat.
3. Nyatakan tiga akibat jika mengabaikan kebersihan.
4. Cadangkan dua usaha untuk memelihara kebersihan alam sekitar.
5. Terangkan usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk membersihkan rohani.
6. Jelaskan tiga usaha untuk membina kekuatan rohani.
7. Nyatakan dua usaha untuk membina kekuatan jasmani.

SOLAT FARDU

1. Apakah maksud solat dari segi syarak ?
2. Senaraikan empat syarat wajib solat.
3. Nyatakan tiga syarat sah solat.
4. Senaraikan empat daripada rukun solat.
5. Jelaskan tiga perkara sunat ab’ad dalam solat.
6. Senaraikan tiga daripada perkara sunat hai’ah dalam solat.
7. Senaraikan empat daripada perkara yang membatalkan solat.
8. Jelaskan tiga hikmat solat.


KHUSYUK SOLAT

1. Apakah maksud khusyuk solat ?
2. Terangkan dua hikmat khusyuk dalam solat.
3. Jelaskan usaha-usaha yang perlu dilakukan supaya solat menjadi khusyuk melalui hati
4. Terangkan cara untuk mendapat khusyuk ketika solat melalui akal fikiran.
5. Terangkan tiga perkara yang menghalang khusyuk ketika solat.


SOLAT JUMAAT

1. Apakah maksud solat Jumaat ?
2. Jelaskan tiga keistimewaan hari Jumaat.
3. Senaraikan tiga syarat wajib menunaikan solat Jumaat.
4. Terangkan dua daripada syarat sah solat Jumaat.
5. Jelaskan tiga hikmat solat Jumaat.



KHUTBAH JUMAAT

1. Apakah maksud khutbah Jumaat ?
2. Jelaskan tiga syarat sah khutbah Jumaat.
3. Terangkan dua daripada rukun khutbah Jumaat.
4. Senaraikan dua daripada perkara sunat khutbah Jumaat.
5. Nyatakan tiga adab seseorang makmum solat Jumaat semasa di masjid.
6. Jelaskan dua adab semasa memasuki masjid.
7. Terangkan dua adab semasa berada dalam masjid.
8. Huraikan dua kelebihan adab solat Jumaat kepada para jamaah.


SOLAT SUNAT TAHIYATUL MASJID DAN SOLAT SUNAT RAWATIB

1. Apakah maksud solat sunat Tahiyatul Masjid ?
2. Nyatakan maksud solat sunat Rawatib.
3. Jelaskan bahagian solat sunat Rawatib.
4. Kemukakan dua contoh solat sunat Rawatib.
5. Terangkan dua hikmat solat sunat Rawatib.